Wednesday, February 4, 2015

Slowakije in het nieuws

Geen nieuws is vaak goed nieuws voor een land.

Tien jaar woonde ik in vrede en veiligheid in onbekende oorden in West Afrika. Het gaf wel eens aanleiding tot vreemde gesprekken als ik in Nederland was. "Waar woon je?" "In Mali." "Ooh in Bali." "Nee in Afrika in Mali." "Aha in Malawi!".

Pas op! Zo zien mijn ongevaarlijke 
buurmannen er dus niet uit - meestal dragen
 ze camouflagekleding en zeker geen stropdas.
Mede omdat ik het gevoel had dat Mali niet lang meer uit het internationale nieuws zou blijven, verhuisde ik naar onbekend Slowakije. "Zeg woon je nog in Mali?" "Nee, in Slowakije." "Ooh in Slovenie, is het daar nu een beetje rustig?"

Drie dagen geleden kwam Slowakije opeens in het internationale nieuws. Er was een Slowaakse man in camouflagekleding met een kettingzaag opgepakt. Nu lopen al mijn buurmannen in camouflagekleding en met een kettingzagen, zelfs mijn eigen man maakt zich hier regelmatig schuldig aan. Camouflagekleding is een beetje de nationale Slowaakse klederdracht en motorzagen zijn zeer nuttige dingen in een land waar haast iedereen op hout stookt. Niet echt een reden om iemand op te pakken. In de krant stond ook vermeld 'hij gedroeg zich vreemd', wat gezien de gemiddelde alcoholconsumptie hier op het platteland ook niet heel erg vreemd is. 'De man had een pistool bij zich en bevond zich in de buurt van het Brusselse justitiepaleis.' Dat is geen goed nieuws, dat doen mijn buurmannen niet!

No comments: